उत्तराखंडी ई-पत्रिका की गतिविधियाँ ई-मेल पर

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

उत्तराखंडी ई-पत्रिका

उत्तराखंडी ई-पत्रिका

Thursday, June 13, 2013

Gudaru Bir: Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu

Folk Literature of Ravain/Rawaeen, Yamuna-Tons Valley Region, Garhwal -16

Jagar Gatha (Prose Folk Ritual Sayings) from Ravain/Rawaeen, Yamuna -Tons Valley, Garhwal Region-9

            Song collection by late Dr. Jagdish Prasad ‘Jaggu’ Naudiyal 

                 Translation, Interpretation by: Bhishma Kukreti

  In Ravain region of Uttarkashi, Garhwal, Uttarakhand; there are four Masu deities. Every Masu deity has his own subordinating brave man.
          Gudaru Bir is the private brave man of Pavasu Masu deity.


         रवांइ गढ़वाल क्षेत्र का प्रचलित   लोक गीत- 16 
रवांइ क्षेत्र से जागर या धार्मिक अनुष्ठान के लोक गीत/कथायें    -9 
 
   
(मूल -डा जगदीश 'जग्गूनौडियालइंटरनेट प्रस्तुति  एवं अतिरिक्त व्याखा - भीष्म कुकरेती )

 गुडारु बीर

गुडारु बीर जाई तेरी।
तू पवासी को बीर जाई तेरी।
चिड़गाई   करी बीर जाई तेरी।
गुडारु बीर जाई तेरी।
तेरी पूजा यो रौ यो धूप।
गुडारु बीर जाई तेरी।
उग्र रूप शांत कर।
गुडारु बीर जाई तेरी।
पवासी तेरो देव बीर।
गुडारु बीर जाई तेरी।
 Cheers to Gudaru brave man of Pavasu Masu deity.
Cheers to Gudaru! You are brave man of Pavasu Masu deity.
Cheers to Gudaru! O deity brave man! Please don’t be angry!  
This is worshipping gifts for you.
This is ‘Dhup’ for you.
Cheers to Gudaru! Please be calm and don’t agitate.
 Cheers to Gudaru brave man of Pavasu Masu deity!



Copyright for interpretation @ Bhishma Kukreti 11/6/2013

     References:
Dr Jagdish Prasad Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar  (Ravain Kshetra ke lok sahitya kaa Sanskritik Adhyayan
Folk Literature of Ravain/Rawaeen, Yamuna -Tons Valley Region, Garhwal to be continued…17
Jagar Gatha (Prose Folk Ritual Tales) from Ravain, Yamuna-Tons Valley, Garhwal Region to be continued…10


Notes on Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Radhi-Danda, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Yamunotri ,Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Kharsali, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Janki Chatti, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Ful Chatti,  Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Hanuman Chatti, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Gangnani, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Barkot, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Naugaon, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Lakhamandal, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Purola, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Jarmola Dhar , Ringali danda, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Mori, Tiyuni,  Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Naitwad, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi; Religious Folklore about the Chief Subordinating Brave Man of Folk Deity Pavasi Masu from Anhol, Ravain/Rawaeen, Uttarkashi to be continued…

No comments:

Post a Comment

आपका बहुत बहुत धन्यवाद
Thanks for your comments